Inte på prärien

Is this the prairie?
Jag frågar min kompis Will samtidigt som jag pekar ut ur fönstret, mot naturen bortom Rochester. Vi sitter ganska högt upp i Guggenheim-byggnaden och ser långt. Jag frågar eftersom en bror till mig föreslagit att Mayo kanske är ”det stora sjukhuset på prärien”.
No, säger Will allvarligt (han är alltid allvarlig). –The nearest prairie is in Northern Iowa.
OK, säger jag och förklarar det här med ”det stora sjukhuset”, och det vi bägge två tänkte på: ”det lilla huset på prärien”. Jag tänker på Michael Landon och eftersom jag inte tror att Will känner till den tv-serien men kanske känner till Bröderna Cartwright, som ju var en annan favorit!, säger jag:
In Sweden there was this tv-series with Michael Landon who also starred in a tv-series or movie that I believe was called ”the Cartwright Brothers”.
Will tittar på mig, varefter han säger:
Bonanza?

Yes! Det är ju det det står på kartan som brinner upp in introt, och sedan rider ett par hjältar över prärien, tänker jag.

Well actually, that was not the prairie, säger Will. – You know you are in the prairie when you stand on a plain and see no tree, or no mountain. But Bonanza takes place among mountains, and big pinetrees [tallar], where there are lakes. That is not the prairie, that is in Nevada.

Jag återvänder i tanken till ”Lilla huset på prärien”. –Actually, försöker jag förklara, –this little house on the prairie…

That is the book by Laura Ingalls Wilder!, Will avbryter mig. –I have read all her books, fortsätter han. Jag är litet förvånad. Litet fördomsfull som jag är trodde jag att han framförallt läste medicinska tidskrifter om försöksdjur…
The special thing with the books by Laura Ingalls Wilder is that she told the good things that happened as well as the romantic things. In her books there are tornados. Laura Ingalls Wilder lived not far from here, säger Will. Well, she moved a lot, lived in Wisconsin for some time, got married, moved to Ohio. I think her book was called ”Big woods” [jag Jonas har kollat: ”Little House in the Big Woods” är första boken, ”Little House on the Prairie” är faktiskt hennes andra bok].

So she is famous in the US?, frågar jag.
Oh, very famous and for some reasons there are several museums about her and quite a few roads! HIghway 14 is named after her.

What made her books a success story?
That’s probably because she wrote about everything. From her birth to the grave. She writes about illenesses, like the scarlet fever, and how it hit communities (Will är också läkare). –The books are about hardship but also about joy.


Jag går tidigt från jobbet för att hinna iväg till säsongens sista korp-fotbollsmatch. I korridoren utanför träffar jag Thomas, som ju ska sluta på labbet och bli får-farmare istället.
Hao-u-doin? frågar han. Jag förklarar att allt är bra [för vid det laget hade jag inte skadat knät i korpfotbollsmatchen ännu….].
Fine, but haven’t you moved yet? svarar jag.
My wife and kids have moved, svarar han. I am coming after on May the 4th.
You were moving to Nebraska? fortsätter jag.
No, the farm is in Nevada.
Nevada! -So, less prairie, more mountains, pine trees and lakes!, säger jag.
Yes, säger han. Han verkar imponerad. Och själv är jag rätt nöjd med mig själv.
Maybe I’ll come by some day, säger jag. –I like pine trees.

Lämna en kommentar